معاینات دندانپزشکی

معاینات دندانپزشکی

معاینات دندانپزشکی

 

بخش قابل توجهی از کودکان در کشورهای در حال توسعه به ژنژیویت ناشیاز پلاک مبتلا هستند. یک استراتژی بهداشت عمومی ممکن است معلمان و رهبران همسالان را برای ایجاد انگیزه و آموزش کودکان مدرسه ای برای حذف منظم و کامل پلاک دندانی شامل شود. نظارت و ارزیابی چنین استراتژی ممکن است به معلمان و رهبران همسالان نیاز داشته باشد که وضعیت بهداشت دهان و دندان کودکان را در فواصل زمانی دوره ای ارزیابی کنند.

هدف

برای تایید معاینه ساده دندانی انجام شده توسط معلمان و رهبران همتا برای تشخیص پلاک و جرم دندان.

روش شناسی

این مطالعه طولی شامل 632 نوجوان شاغل در شانزده مدرسه کراچی پاکستان بود. هشت مدرسه هر کدام به طور تصادفی به راهبردهای آزمون همتا و معلم اختصاص داده شدند. یک بخش از کلاس ششم به طور تصادفی در هر مدرسه انتخاب شد تا در مطالعه گنجانده شود. در هر بخش انتخاب شده از کلاس شش، معلم مسئول آموزش دیده یا یک رهبر همتا معاینات دندانپزشکی را در فواصل ابتدایی، 6 ماهه و 18 ماهه انجام دادند و یافته های آنها با یافته های یک دندانپزشک مقایسه شد. معیارهای نتیجه شامل مقادیر کاپا برای توافق آزمونگر و همچنین حساسیت، ویژگی، ارزش های اخباری مثبت و منفی بود.

نتایج

معاینات انجام شده توسط معلمان و رهبران همتا از اعتبار معقولی برای تشخیص پلاک و حساب دیفرانسیل و انتگرال برخوردار بودند. با این حال، جلسات آموزشی تقویت کننده برای حفظ عملکرد آنها به عنوان معاینه کننده دندان مورد نیاز است.

معرفی

معاینات دندانپزشکی به طور سنتی در محیط مدرسه توسط دندانپزشکان انجام می شود. مطالعات بسیار کمی در مورد اعتبار معاینات دندانپزشکی انجام شده توسط پرسنل غیر از دندانپزشکان گزارش شده است. اکثر این مطالعات نشان داده اند که پرسنل غیر دندانپزشکی زمانی که به عنوان معاینه کننده دندان مورد استفاده قرار می گیرند می توانند داده های معتبری را ارائه دهند، در صورتی که معیارهای تشخیص بیماری های دندانی مشخص باشد و آموزش مناسب ارائه شود.

یک پرستار با کمی آموزش رسمی دندانپزشکی مشخص شده است که معیارهای تشخیصی را به اندازه کافی اعمال می کند. استفاده از معلمان مدرسه برای معاینه دندانپزشکی کودکان مدرسه ای یک یافته نادر در ادبیات است اگرچه آنها اغلب در آموزش بهداشت دهان و دندان مبتنی بر مدرسه شرکت داشته اند.

معاینه دندانپزشکی در مدارس بیشتر با استفاده از آینه دندانپزشکی و پروب فلزی انجام می شود. هزینه قابل توجه این ابزار و هزینه اضافی حمل و استریل کردن آنها منجر به جستجو برای جایگزین های مقرون به صرفه تر، تقریباً به همان اندازه معتبر و آسان برای استفاده در شرایط مزرعه شده است. نویسندگان در دو مطالعه قبلی یک روش ساده برای معاینه دندان با استفاده از تیغه زبان چوبی و دندانه دار (معاینه TT) یافتند که تقریباً با معاینه دندانپزشکی معمولی با آینه و پروب (معاینه MP) برای تشخیص ضایعات پوسیدگی حفره دار، دندانی قابل مقایسه است.

پلاک، خونریزی لثه و سنگ. در این مطالعات هر دو معاینه MP و TT توسط دندانپزشک انجام شد. با توجه به سادگی روش ها و معیارهای به کار رفته در معاینه TT، این فرضیه وجود داشت که این نوع معاینه می تواند توسط معلمان آموزش دیده و رهبران همتا با همان درجه اعتباری که در صورت انجام توسط دندانپزشک قابل دستیابی است، انجام شود.

بحث

بخش قابل توجهی از نوجوانان در کشورهای در حال توسعه دارای پلاک دندانی، ورم لثه ناشی از پلاک و جرم هستند. (13-14) شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد پلاک‌های دندانی را می‌توان به طور موثر با مسواک زدن دندان‌ها به طور روزانه حذف کرد و در نتیجه از التهاب لثه ناشی از پلاک جلوگیری کرد. (15-16) جرم دندانی برای برداشتن آن نیاز به جرم گیری حرفه ای دارد، اما نقش مستقیمی در علت بیماری پریودنتال ندارد، مشروط بر اینکه بتوان سطح آن را عاری از پلاک نگه داشت.

نشان داده شده است که مسواک زدن هنگامی که توسط افراد با انگیزه و آموزش انجام می شود می تواند منجر به بهبود سلامت لثه علیرغم وجود جرم فوق لثه و زیر لثه شود. جرم لثه با مسواک زدن معمولی منجر به جمع شدن حاشیه های لثه متورم و ملتهب اولیه می شود. این به نوبه خود پلاک موجود در سنگ زیر لثه را برای برداشتن با مسواک نمایان می کند.

بنابراین یک استراتژی بهداشت عمومی برای بهبود سلامت لثه کودکان مدرسه ای ممکن است شامل انگیزه و آموزش این کودکان برای حذف منظم و کامل پلاک دندان باشد. نظارت و ارزیابی چنین استراتژی ممکن است نیاز به ارزیابی وضعیت بهداشت دهان و دندان کودکان در فواصل زمانی داشته باشد که می تواند به عنوان ابزاری برای انگیزش کودکان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعه قبلی توسط Kallio و همکاران، ارزش خودارزیابی توسط نوجوانان را در بهبود آگاهی آنها در مورد التهاب لثه و وضعیت سلامت لثه نشان داده است. انتخاب و همچنین استفاده از رنگ افشان برای نشان دادن پلاک باقی مانده. در محیط مدرسه، ارزیابی وضعیت بهداشت دهان توسط معلمان آموزش دیده و رهبران همسالان ممکن است مقبولیت، دسترسی و مقرون به صرفه بودن یک استراتژی برای بهبود سلامت لثه کودکان را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *